Mówią, że chcą się rozwijać, ale robią to nieliczni

Rozwój w pracy umożliwia nam samorealizację oraz osiągnięcie zawodowej satysfakcji.
Rozwój w pracy umożliwia nam samorealizację oraz osiągnięcie zawodowej satysfakcji. Fot. istockphoto
Aż ośmiu na 10 aktywnych Polaków deklaruje, że bardziej liczy się dla nich rozwój zawodowy, niż rutyna i wygoda w pracy – wynika z badań TNS Polska na zlecenie Pracuj.pl

Chęć nauki, szkoleń i głód awansu mają w sobie przede wszystkim pracownicy w wieku 18-29 lat. Z przytaczanego badania wynika, że wśród osób, które w ostatnim roku zdobyły nowe umiejętności i podniosły swoje kwalifikacje – wspomniana grupa stanowiła aż 85 proc.
Podobne dysproporcje dotyczą podwyżek i awansów. Tu także grupa młodych pracowników z mniejszym stażem i doświadczeniem jest liczniejsza. Z młodszej grupy awansowało aż 49 proc., a aż 69 proc. z nich otrzymało podwyżkę. Natomiast pracownicy w wieku 50-59 lat relatywnie 20 proc. i 47 proc.
Niezależnie od wieku – polscy pracownicy potrzebują rozwoju i nie znoszą rutyny w pracy. Tak twierdzi aż 70 proc. badanych. Ponad połowa cieszy się, gdy w pracy ma możliwość zmierzenia się z nowymi obowiązkami i wyzwaniami.
- Rutyna może być zjawiskiem zarówno pozytywnym, jak i negatywnym - komentuje Sabina Dąbrowska-Olbryś, Learning and Development Manager Grupy Pracuj. - Powtarzalność łączy się z przewidywalnością, zmniejsza stres i pozwala zaplanować pewne działania, co wielu osobom może dawać poczucie bezpieczeństwa. Jednak, gdy potrzeby związane z „przetrwaniem” zostaną zaspokojone, często pojawiają się potrzeby wyższego szczebla, związane z samorealizacją. Dla każdego rozwój zawodowy może oznaczać coś innego - dla jednych przykładowo może to być poszerzenie wiedzy i zdobycie nowych kompetencji, dla innych – poznawanie ciekawych osób czy miejsc a dla jeszcze innych - otrzymanie awansu i podwyżki. Niezmienne pozostaje jednak to, że dla zdecydowanej większości z nas, rozwój jest ważny w pracy i umożliwia nam samorealizację oraz osiągnięcie zawodowej satysfakcji.



Obecny rynek pracy nie nadąża za oczekiwaniami pracowników - więc co trzeci z badanych ma poczucie, że nie rozwija się w swoim miejscu pracy. A może jednak nie do końca, bo aż 84 proc. badanych stwierdziło, że nie szuka innej pracy, 67 proc. badanych w ciągu ostatnich trzech lat nie zmieniło pracy i nie awansowało, a raz w tygodniu ogłoszenia o prace sprawdza tylko co dziesiąty badany.

- Przeglądanie ofert pracy jest najlepszym i najszybszym sposobem sprawdzenia tego, co dzieje się na rynku pracy, ale też zweryfikowania, jakie kompetencje i umiejętności są najbardziej pożądane – komentuje Sabina Dąbrowska-Olbryś. - Znajomość oczekiwań innych pracodawców może być czynnikiem motywującym do rozwoju zawodowego i zdobywania nowych kompetencji.

Katarzyna Patalan


Źródło: Raport Pracuj.pl „Wygoda kontra rozwój”
Trwa ładowanie komentarzy...